تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 21:53
کد خبر : 3684

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبرداد:

تولید سالانه ۵ میلیون تن محصول کشاورزی درآذربایجان شرقی

تولید سالانه ۵ میلیون تن محصول کشاورزی درآذربایجان شرقی
فصل تدوین-رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه بالغ بر پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی درآذربایجانشرقی تولید می‌شود که تنها سه میلیون تن از مربوط به محصولات باغی و زراعی است.

فصل تدوین-رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه بالغ بر پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی درآذربایجانشرقی تولید می‌شود که تنها سه میلیون تن از مربوط به محصولات باغی و زراعی است.

اکبر فتحی روزچهارشنبه در یک نشست خبری گفت،آذربایجانشرقی با۲۱ قلم محصول کشاورزی دارای رتبه‌ یک تا شش درسطح کشوراست و پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله بسته بندی، فراوری و نگه داری محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد؛در ارتباط با توسعه گلخانه‌ها درمقایسه آن با سطح کشور رتبه نخست را داریم و درخیلی از مناطق که احتمال داده نمی شداین صنعت توسعه یابد،گام های خوبی برداشته شده و هم اینک شهرستان هریس دارای بزرگترین سطح گلخانه استان بعد از جلفا با” مساحت ۲۰ هکتار” را داراست و گلخانه دیگری هم در حد ۸۰ هکتار نیز دراین شهرستان در شرف راه اندازی و ایجاد می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه در پاسخ به ایازی خبرنگار خبرگزاری آریا گفت:بخش کشاورزی در معرض انواع تهدیدات و بلایای طبیعی به خصوص بحران کم آبی قرار دارد وتمامی بلایای طبیعی بر بدنه بخش کشاورزی حادث است استان آذربایجان شرقی نیز از این گونه تهدیدات طبیعی مستثنی نیست.
فتحی اشاره های هم به حوضه آبی دریاچه ارومیه کرد وخاطرنشان شد: حوضه دریاچه ارومیه به عنوان محل تولید و سطح زیرکشت ۴۶ درصد از کل محصولات کشاورزی استان، در حال نابودی است اما با این شرایط، با ورود مهندسی و علم و دانش به بخش کشاورزی شاهد افزایش ۳.۵ برابری تولید محصولات استان نسبت به دوران پیش از انقلاب هستیم.
وی در خصوص دلیل افزایش قیمت گوشت در روزهای گذشته نیز اظهار کرد: با شرایط نامساعد آب و هوایی هفته‌های گذشته، عرضه دام در میادین کاهش یافته واز طرفی کشور به دلیل عدم تحویل نهاده‌های وارداتی از سوی واردکنندگان، با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه بود.
وی اشاره ای هم به آمار یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت در استان کرد و افزود:با این وجود  عمده این اراضی بالغ بر ۹۰۰ هزار هکتار دیم و باقی اراضی به صورت نیمه آبی  نه آبی مطلق هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه این بحث اشاره ای به مزیت انتقال آب ارس به دشت تبریز کرد و افزود: با عملیاتی شدن این طرح، اراضی دیم منطقه تبدیل تحت اراضی آبی قرار می گیردکه مزیت آن؛ تولید محصولات مختلف با تنوع بالا خواهد بود.
فتحی تصریح کرد:در مجموعه جهاد کشاورزی علاوه بر وظیفه تولیدی، معاونتی نیزتحت عنوان معاونت بازرگانی و صنایع تکمیلی و تبدیلی بر ساختار سازمان افزوده شده که یکی از وظایف آن، نظارت بر بازار محصولات کشاورزی وتعادل عرضه و تقاضا است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در مورد مشکلات بازارسیب زمینی هم خاطر نشان شد: در آذربایجان شرقی قریب به ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها نگهداری می شود که بر این اساس مازاد بر نیازهای استان می باشد ولی چون عرضه آن در مقطع کوتاهی کم شده بود روی قیمت های این محصول اثر تاثیر منفی گذاشت و باعث سر صعودی قیمتها گردید  امابا تدابیر به عمل آمده اکنون سیب زمینی از طریق سامانه بازرگام به قیمت ۹۸هزار ریال عرضه می شود.

وی ضمن اشاره به حذف واسطه ها برای تثبیت قیمت ها اظهار کرد:خوشبختانه قیمت ها به سمت تثبیت و تعادل می رود و عمده سیاست دولت و بخش کشاورزی برخورد چکشی با بازار نیست بلکه افزایش تولید موجب تعدیل قیمت ها می شود و در این اثنا اقداماتی هم در جهت حذف واسطه ها به عمل آمده  که ایجاد سامانه بازرگام و عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب به صورت اینترنتی عرضه از جمله آنهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از الزامات اولیه این سازمان، تزریق ماشین آلات کشاورزی است به طوری که کشاورزی، قبل از انقلاب به روش سنتی اداره می شد اما خوشبختانه با انجام اقداماتی اعم از ایجاد زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری مکانیزه کردن ادوات کشاورزی، بخش عمده کشاورزی به سمت وسوی کشاورزی صنعتی و مکانیزه پیش رفته است.

وی همچنین در خصوص عودت دادن محموله  صادراتی فلفل از روسیه، گفت: فلفل‌های آذربایجان شرقی فاقد هر نوع مشکل بوده اند اما منطبق با استانداردکشورمقصد نبوده و عدم تناسب استانداردهای کاشت فلفل روسیه با ایران باعث عودت این محصولات به کشور شده است.
فتحی متذکرشد :سموم استفاده شده برای کاشت و پرورش فلفل  جزو استانداردهای کشاورزی کشور روسیه نبوده و در نتیجه محصولاتی که با این سموم کاشت شده است نیز مورد قبول این کشور نیست اما همین محصول به چند کشور دیگر به علت سازگار بودن با استانداردهای آنان صادر شده و حتی کشورهای اروپایی نیز با واردات آن مشکلی ندارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.