تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 خرداد 1398 - 16:26
کد خبر : 350

با طرح ایران-ایکاردا شاهد افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم در کشور خواهیم بود

با طرح ایران-ایکاردا شاهد افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم در کشور خواهیم بود

فصل تدوین- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در حاشیه بازدید از پایگاه تحقیقاتی نوآورانه دیم شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی گفت: با طرح ایران – ایکاردا شاهد افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم در کشور خواهیم بود . به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛مهندس عباس کشاورز با اشاره به طرح ایران ایکاردا در

فصل تدوین- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در حاشیه بازدید از پایگاه تحقیقاتی نوآورانه دیم شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی گفت: با طرح ایران – ایکاردا شاهد افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم در کشور خواهیم بود .

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛مهندس عباس کشاورز با اشاره به طرح ایران ایکاردا در استان آذربایجان شرقی گفت: پروژه امنیت غذایی مشترک ایران ـ ایکاردا به منظور افزایش ۲۵ درصدی تولید سیستمهای مبتنی بر غلات دیم محور در طی مدت ۵ سال طراحی و در حال اجرا می باشد که در شهرستان هشترود این پروژه در سالجاری (۹۸-۹۷) برای سومین سال پیاپی بصورت موفق آمیز در دست اجرا می باشد.

وی گفت: از اهداف کلی و مهم این پروژه می توان به افزایش آگاهی کشاورزان منطقه از سیستم های تولید بهبود یافته، انتقال سریع تکنولوژی ، توانمندسازی بهره برداران ، آزمون شیوه های تولید پیشرفته در مکانهای مختلف تحت شرایط زارعین، افزایش و پایداری تولید در سیستم های زراعی گندم محور با استفاده از لاینها و ارقام پیشرفته و مدیریت آب و خاک اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ادامه داد: پروژه امنیت غذایی مشترک ایران- ایکاردا در دو قالب ایجاد پایگاه های نوآورانه به منظور ارزیابی یافته های تحقیقاتی و تکنولوژی های موجود در کنار روش های مرسوم در شرایط زارعین و ایجاد مزارع نمایشی ـ ترویجی به منظور افزایش ضریب نفوذ یافته های تحقیقاتی در مزارع زارعین با کاشت ارقام جدید همراه با عوامل مدیریتی به زراعی اجرا می شود .

وی افزود: طرح ایران ایکاردا در استان آذربایجان شرقی در ۲۱ هزار هکتار از دیم زارهای گندم استان ، ۱۵۰۰ هکتار جو و ۹۰۰ هکتار نیز برای حبوبات بکار گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این بازدید گفت: امسال در استان ۴۵۰ هزار هکتار از مزارع زیر کشت گندم رفته است .

مهندس اکبر فتحی افزود: به علت بارندگی های مناسب وضعیت مزارع استان مناسب است و پیش بینی می شود امسال ۹۰۰ هزار تن گندم در استان برداشت و ۶۵۰ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان استان خریداری شود .

وی با اشاره به طرح ایران ایکاردا در استان آذربایجان شرقی افزود: در سال زراعی جاری پایگاه نوآورانه این پروژه در سطح ۷ هکتار در روستای جغل علیا با کشت و آزمایش ۲۵ رقم و لاین گندم، ۴ رقم و لاین جو، ۳۲ رقم و لاین نخود و ۶ رقم و لاین عدس بصورت طرح به زراعی اجرا شده و همچنین در این سایت بصورت طرح به زراعی ۱۷ رقم نخود و ۶ رقم علوفه در سه سیستم خاکورزی حفاظتی، اجرای طرح کنترل علف های هرز نخود، کاشت انتظاری نخود و ارزیابی نقش پتاسیم درکاهش اثرات تنشهای محیطی اجرا شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: پایگاه نوآوری پروژه امنیت غذایی مشترک ایران و ایکاردا در سال زراعی جاری در استان آذربایجان شرقی فقط در شهرستان هشترود اجرا شده است که در قالب مزارع نمایش – ترویجی نیز جهت دستیابی به اهداف پروژه بصورت گسترده در نقاط مختلف شهرستان با ۸ رقم جدید گندم دیم در سطح چهار هزار و ۵ هکتار ، ۳ رقم جدید جو دیم در سطح ۲۴۷ هکتار و ۵ رقم جدید نخود دیم با رعایت تمامی نکات فنی به زراعی کشت و اجرا گردیده است.

لازم به ذکر است طرح ایران – ایکاردا در ۴ استان کشور اجرا شده است که در استان آذربایجان شرقی نیز در ۷ شهرستان مراغه ، چاراویماق ، هشترود ، میانه ، سراب ، بستان آباد و هریس اجرایی شده است و استان آذربایجان شرقی به عنوان استان معین برای آذربایجان غربی انتخاب شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.